Cresterea Emotionala a Copilului

cresterea-emotionala-a-copiilor

Cresterea emotionala intre 12 si 15 luni

In perioada de pana la doi ani se produc multe achizitii pe plan emotional.

Intre 12- 15 luni copilul:

  • Se bucura de succes- prin experiente repetate dezvolta un sens al controlului lucrurilor din jurul sau
  • Intelege si testeaza limitele- dezvoltandu-si independenta testeaza limitele stabilite de persoanele care se ocupa de el
  • Exploreaza cu grija imprejurimile si verifica daca persoana care are grija de el este aproape
  • Creste Negativismul- poate deveni iritabil usor atunci cand i se spune ce sa faca sau sa nu faca

Cresterea emotionala intre 15 si 18 luni

Intre 15-18 luni:

  • Creste constientizarea propriului corp
  • Dezvolta un Sens al Sinelui
  • Cauta ajutor in a-si regla emotiile atunci cand are de-a face cu situatii noi
  • Copilul este capabil sa utilizeze asa numitele “obiecte tranzitionale” cum ar fi o “patura” pentru a avea mai mult confort

Cresterea emotionala intre 18 si 21 luni

Intre 18-21 luni:

  • Intelege conventiile sociale- incepe sa se concentreze pe moduri “cum ar trebui” si ce este “normal”
  • Comportament prosocial- se angajeaza in comportamente prosociale atunci cand cineva este suparat, de exemplu ofera mamei o jucarie cand s-a lovit la picior
  • Dezvolta interactiuni cu alti copii- incepe sa inteleaga ca celalalt poate fi o parte utila in joc
  • Cauta Autonomia- simtul crescut al sinelui poate duce uneori la cresterea comportamentelor si atitudinilor negative

dezvoltarea-emotionala-la-bebelusi

Cresterea emotionala intre 21 si 24 luni

Intre 21-24 luni:

  • Defineste emotiile cu cuvinte- continua sa identifice si sa defineasca emotiile sale prin cuvinte
  • Exprima emotiile- incepe sa utilizeze limbajul pentru a exprima ce simte emotional
  • Dezvolta emotii complexe- incep primele semne ale emotiilor complexe cum ar fi mandria, rusinea si vina
  • Dezvolta comportamente prosociale adecvate- continua sa actioneze prosocial si face asta in mod potrivti- de exemplu ii da mamei un pansament daca se raneste la picior
  • Manifesta mandria ca a realizat ceva- nu numai ca este manifesta mandria si placere cand face o noua achizitie, dar si verifica daca ceilalti au observat.

Cresterea emotionala intre 21 si 24 luni

Intre 21-24 luni:

  • Defineste emotiile cu cuvinte- continua sa identifice si sa defineasca emotiile sale prin cuvinte
  • Exprima emotiile- incepe sa utilizeze limbajul pentru a exprima ce simte emotional
  • Dezvolta emotii complexe- incep primele semne ale emotiilor complexe cum ar fi mandria, rusinea si vina
  • Dezvolta comportamente prosociale adecvate- continua sa actioneze prosocial si face asta in mod potrivti- de exemplu ii da mamei un pansament daca se raneste la picior
  • Manifesta mandria ca a realizat ceva- nu numai ca este manifesta mandria si placere cand face o noua achizitie, dar si verifica daca ceilalti au observat.

Cresterea emotionala intre 24 si 30 luni

Copiii intre 2 si 3 ani au loc achizitii importante in cresterea emotionala a copilului.

Intre 24- 30 luni:

  • Numeste emotiile
  • Poate utiliza cuvinte care denumesc emotii cum ar fi: fericit, suparat, rau
  • Vorbeste despre propriile emotii sau ale altora
  • Incepe sa manifeste emotii complexe cum ar fi: Rusinea, Timiditatea si Mandria
  • Intelege reactiile emotionale ale altora: incepe sa anticipeze aprobarea sau dezaprobarea celorlalti
  • Creste Constiinta de sine: poate utiliza pronumele “eu” in combinatie cu un verb pentru a vorbi despre sine
  • Utilizeaza cuvinte pentru a preveni Supararea: creste abilitatea de a negocia cu ceilalti copii in privinta posesiunii obiectelor
  • Incepe sa manifeste Empatie: poate manifesta blandetea in jocurile imaginative
  • Incepe sa construiasca prietenii: interactiunea cu ceilalti copii devine mai complexa
  • Stapaneste emotiile: utilizeaza strategii pentru a face fata frustrarii cum ar fi substituirea unei jucarii sau cere ajutor
  • Devine din ce in ce mai independent: descreste anxietatea de separare
  • Dezvolta rabdarea: este capabil sa intarzie recompensa mai frecvent si mai indelung

(Adaptare dupa Brilliant Beginnings, Toddler guidebook next steps 24-36 months?

Cresterea emotionala intre 30 si 36 luni

Intre 30-36 luni :

  • Cresc abilitatile de a se descurca: descreste frecventa plansului
  • Isi regleaza comportamentul: este capabil sa-si regleze comportamentul prin strategii mai complexe de a se descurca, cum ar fi schimbarea scopului sau vorbeste despre evenimentul stresant
  • Simte vina si invidia in afara prezentei adultului
  • Intelege principiul emotional Cauza-Efect: stie care este cauza anumitor reactii emotionale
  • Intelege emotiile negative: creste constientizarea si atentia asupra emotiilor negative ale celorlalti
  • Constient de sex: stie ca este fata sau baiat
  • Incepe sa-si faca prieteni adevarati- prefera prieteni de acelasi sex cu el
  • Imaginatia: jocuri cu teme
  • Incepe sa dea: se poate angaja in schimburi, “ daca tu-mi dai mie iti dau si eu tie”

Inteligenta emotionala si educatia

Ce inseamna inteligenta emotionala?

Inteligenta emotionala este un alt mod de a fi inteligent: inteligenta inimii. Inseamna:

  • sa cunosti emotiile, sa le recunosti
  • sa poti sa te pui in pielea celuilalt
  • sa stii sa iei decizii
  • sa-ti asumi responsabilitatea pentru ceea ce faci
  • sa fii motivat
  • sa stii sa comunici cu ceilalti pentru a avea relatii armonioase

inteligenta-emotionala-a-unui-copil

De ce au copiii nevoie de inteligenta emotionala?

Copiii au nevoie de inteligenta emotionala:

  • pentru a reusi in viata,
  • pentru a avea incredere in ei, in abilitatile lor,
  • pentru a se cunoaste mai bine si pentru a-i cunoaste si pe ceilalti
  • pentru a-si transforma emotiile negative, pentru a stii sa se manifeste in siguranta atunci cand se simt furiosi, suparati, ingrijorati, obositi, tristi.

De cand se poate incepe educatia inteligentei emotionale?

Unii copii sunt mai inteligenti emotional decat altii. Inteligenta emotionala se poate invata, exersa de timpuriu, chiar din primul an de viata. Programele oferite de noi se adreseaza copiilor de la 3 la 10 ani si urmaresc abilitati emotionale la care copilul sa apeleze oricand are nevoie pentru a deveni un adult matur, bine pregatit pentru viata si pentru incercarile ei.

Cum poti dezvolta inteligenta emotionala prin carti

Un copil inteligent emotional este un copil motivat, optimist, constient de propriile emotii si de ale celorlalti, un copil care stie sa-si exprime emotiile negative in siguranta si manifesta empatie si compasiune. Cartile sunt o resursa foarte bogata pentru dezvoltarea emotionala a copilului tau. Tu ca parinte joci un rol important in dezvoltarea copilului tau.

Citeste impreuna cu copilul tau

Citeste povesti cu copilului. Cand este mai mic ii puteti citi dumneavoastra, mai tarziu puteti citi impreuna sau poate citi el cu voce tare. In timp ce cititi puteti discuta despre personaje, despre emotiile lor, cum se simt in anumite situatii, puteti denumi emotiile sau ii puteti cere sa le recunoasca.

Alege impreuna cu copilul tau carti care vorbesc despre emotii

Cauta in librarii impreuna cu copilul tau carti despre bucurie, tristete, durere, iubire, generozitate, gelozie, prietenie. Cartile ii pot imbagati limbajul emotional si il pot ajuta prin intermediul personajelor sa rezolve anumite situatii.

Povesteste si comenteaza impreuna cu copilul tau

  • Intreaba copilul ce personaj s-a simtit intr-un anume fel si cere-i sa recunoasca emotiile eroilor din poveste
  • Intreaba copilul cum s-ar fi simtit intr-o situatie similara; are astfel posibilitatea sa-si identifice propriile emotii
  • Vorbeste despre modul in care un personaj se descurca intr-o anumita situatie; aceasta ii permite copilului sa invete strategii de a face fata emotiilor negative
  • Cere-i sa se gandeasca la alte modalitati de a rezolva situatii similare; il ajuti astfel sa-si dezvolte abilitatile de rezolvare a problemelor.

Cere copilului tau sa completeze povesti

Uneori este util sa-l pui pe copil sa completeze o poveste, sa-i schimbe finalul sau sa gaseasca un final pentru poveste. Poti afla astfel ce solutii gaseste in anumite situatii, il soliciti sa fie creativ si poti afla lucruri importante despre el. Cere copilului tau sa deseneze eroul preferat sau personaje, scene din poveste

Copilul se identifica cu eroii din poveste. Afland care este eroul preferat si ce admira la el, afli lucruri importante despre copilul tau, despre modul lui de a gandi, de dorintele lui. Ii poti cere sa deseneze personaje care-l sperie si sa gasiti impreuna modalitati prin care puteti transforma acest personaj intr-un personaj bun. Sau ii puteti cere sa deseneze scene din poveste si sa creeze el o poveste pe baza a ceea ce a desenat. Copilul vorbeste astfel despre sine prin povesti.

Inventeaza povesti care contin problema prezenta a copilului

Poti inventa povesti cu animale sau plante sau copii de aceasi varsta co copilul tau, care se afla intr-o situatie similara si trebuie sa gaseasca solutii. Povestea poate contine si incercari prin care trece eroul si solutia pe care o gaseste. Eventual ii poti cere copilului sa gaseasca si alte solutii.

Cere copilului tau sa inventeze propriile povesti

Este bine din cand in cand sa-I ceri copilului sa inventeze povesti. Afli astfel despre el cum se simte in momentul prezent, ce gandeste, ce dorinte are, cu ce situatii se confrunta si ce solutii gaseste. Cu cat parintii vorbesc mai mult despre emotii cu copiii lor cu atat mai inteligent emotional vor fi. Vei fi uimit de modul in care copilul va reactiona si va gasi solutii.

Cum ii putem invata pe copii despre emotii?

Inteligenta emotionala inseamna in primul rand sa cunosti emotiile, sa le denumesti, sa le recunosti la tine si la ceilalti. Vocabularul emotiilor se poate invata oricand ai ocazia sau creand ocazii speciale.

Emotiile fata de copii

Atunci cand copilul zambeste, rade, poti spune: “Esti fericit!” sau cand nu primeste ceea ce doreste: “Probabil ca te simti frustrat.” Denumirea starilor emotionale ale copilului il ajuta pe acesta mai tarziu sa si le identifice.

emotiile-unui-copil

Copilul trebuie invatat sa vorbeasca despre starea in care se afla ca o alternativa la a actiona: “Sunt suparat!” sau “Sunt manios!” in loc sa dea direct cu pumnul. Atunci cand verbalizeaza ceea ce simte emotiile negative scad in intensitate. Copilul se aude si devine constient de emotia care-l stapaneste in acel moment.

Activitati speciale

Parintele sau educatorul poate initia jocuri in care copiii trebuie sa recunoasca emotii sau sa vorbeasca despre ceea ce simt. Sunt puzzle-uri, jocuri cu fete care plang, rad, sunt speriate sau furioase.

Imagini care contin emotii, desene sau fotografii

Carti care vorbesc despre emotii si contin cuvinte ce denumesc emotii.

Carti cu eroi preferati care nu vorbesc in mod direct despre emotii, dar se poate comenta pe marginea lor

Desene animate care transmit copiilor mesaje despre moduri de a reactiona in anumite situatii. Copilul poate fi antrenat in discutii si poate gasi alte solutii de a rezolva conflictele decat personajele din desene

Vocabularul emotiilor

Pentru a percepe mai bine emotiile proprii si pe ale celorlalti este necesar sa stii cuvinte care denumesc emotiile. Am observat ca intr-o prima discutie, atunci cand intreb un copil cum se simte imi raspunde cu “bine” sau “rau”. Cuvintele care denumesc emotiile lipsesc din vocabularul lor. Un prim pas in a invata copiii despre emotii este ca parintele, educatorul sa utilizeze astfel de cuvinte si definitiile lor si sa le transmita copiilor. Mai jos am scris cuvinte care fac parte din vocabularul emotiilor.

Agreabil Confortabil Grijuliu Ignorat Vinovat
Curios Dezamagit Gentil Important Puternic
Curajos Dezgustat Gelos Liber Tensionat
Calm Entuziast Generos Manios Trist
Capabil Fericit Suparat Mandru Timid
Cooperant Frustrat Ingrijorat Obosit Singur
Creativ Fricos Iubit Prietenos Serios
Pierdut Special Sensibil Plictisit Relaxat

Aceste cuvinte pot fi un ghid pentru parinti si educatori in a-i invata pe copii sa vorbeasca despre ceea ce simt.

Ce ascund emotiile

Fiecare emotie ascunde o nevoie. Cunoasterea acestui lucru te ajuta sa te intelegi mai bine pe tine si pe copilul tau. Frances Wilks in “Transformarea sentimentelor, conditie a succesului” traduce fiecare emotie in cate o nevoie sau dorinta. Asta inseamna ca de exemplu atunci cand sunt furiosi si copiii spun: “Te urasc” ei vor sa spuna de fapt: “Am nevoie de iubirea ta.” Intelegand acest lucru stii ca strigatul copilului este mai mult unul de revolta si ca in spatele lui se ascunde altceva. Il poti lasa sa se linisteasca dupa care poti discuta despre ce anume l-a facut sa se simta atat de furios.

  • Agresivitatea – Nevoia de caldura, de intimidate
  • Anxietatea – Nevoia de a avea un scop, un sens
  • Deprimarea – Dorinta de a vibra emotional, frica si furie reprimate
  • Durerea – Dorinta de schimbare, de a depasi pierderea
  • Frica – Curaj si entuziasm reprimate
  • Furia – Nevoia de putere, de stima de sine
  • Invidia – Dorinta de autoperfectionare
  • Iubirea – Dorinta de cunoastere de sine, transcendere
  • Mandria – Nevoia de a te simti umil, nu umilit
  • Plictiseala – Dorinta de implicare, de gasire a valorii reale
  • Respingerea – Dorinta de a accepta viata, de a te elibera
  • Singuratatea – Nevoia de intimidate, de legatura
  • Speranta – Dorinta de a scapa de disperare
  • Ura – Nevoia de a integra umbra
  • Vinovatia – Nevoia de a da la o parte o imagine de sine falsa

cum-isi-dezvolta-copiii-mici-inteligenta-emotionala

Scopul tau ca Indrumator este sa-l faci pe copil sa-si cunoasca emotiile, sa le recunoasca si la ceilalti si sa le stapaneasca. Asta presupune ca in primul rand tu, Parinte sa recunosti emotiile tale si sa stii sa le stapanesti.

Cum ii invatam pe copii sa recunoasca emotiile celorlalti

Copiii pot fi invatati cum sa recunoasca emotiile celorlalti. Identificarea emotiilor celorlalti implica observarea expresiei fetelor, observarea limbajului corpului, ascultarea tonului vocii, cunoasterea contextului.

Observarea expresiei fetelor

Copiii mici pot fi invatati cum sa detecteze elementele cheie ale unei emotii prin observarea fetei (sprancene, ochi, gura). Parintii si educatorii le pot arata diverse imagini, fotografii. Pe baza acestora copiii pot identifica o emotie justificand alegerea facuta. Se pot initia activitati cum ar fi desenarea de fete sau modelarea. Se pot face puzzle-uri cu figure diverse etc. Viata de zi cu zi poate oferi situatii in care copiii pot observa pe ceilalti.

Observarea limbajului corpului

Emotiile sunt insotite si de o anumita postura. Schimband postura corpului iti poti schimba dispozitia, ceea ce simti in momentul respective. Ca si la observarea figurilor se pot gasi ocazii de a observa corpul celorlalti: umerii, capul, picioarele, mainile, palmele etc. Se pot initia jocuri cu copii, cum ar fi “Statuile” in care fiecare copil poate exprima prin corpul si mimica fetei o emotie.

Ascultarea tonului vocii

Copiii pot identifica prin joc, ascultand diverse tonuri ale vocii, despre ce emotie este vorba. Ascultarea povestilor sau a muzicii clasice pot fi de asemenea mijloace eficace in a simti emotiile personajelor sau a muzicii si a le identifica.

Cunoasterea contextului

Parintii, educatorii ii pot pune pe copii sa se gandeasca cum se simte un erou intr-o anumita situatie. Povestile sunt foarte bune pentru a-i invata si pentru a pune in practica aceste abilitati. Li se poate citi copiilor o poveste, alege o situatie. Pot fi intrebati despre emotiile personajelor.

Share

You Might Also Like

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *